Et velfungerende e-post system er noe av det viktigste bedrifter må ha på plass for lønnsom og effektiv kommunikasjon i bedriften. Et viktig aspekt med e-post er at den faktisk kommer fram til mottaker, og at ditt domene har god «Mail Deliverability». Les videre for å finne ut hvordan din bedrift ligger an.
E-post er den primære formen for kommunikasjon i næringslivet og blant bedrifter. Den har tross alt erstattet bruken av brev i løpet av de siste 20 årene. Kan du se for deg en eneste arbeidsdag uten at du trenger å svare på en e-post? Mest sannsynlig ikke. Et velfungerende e-postsystem er derfor noe av det viktigste bedrifter må ha på plass for lønnsom og effektiv kommunikasjon i bedriften. Et aspekt ved et velfungerende mail-system er “Mail Deliverability”, prosentandelen av e-poster som kommer ønsket frem til mottaker. Det er nemlig ikke gitt at e-posten kommer frem selv om riktig e-post adresse skrives inn. Hvis e-posten ikke kommer frem, og riktig adresse er skrevet inn kommer dette av at mottakers e-postsystem ser på din e-post som SPAM og uønsket e-post.
Hva skal til for at din e-post merkes som uønsket:
Domenets rykte på internett er dårlig
E-posten er ikke autorisert og kryptert
Domenets rykte på internett
De fleste bedrifter sender e-poster gjennom sitt eget domene. Domenet er navnet som skrives inn i nettleseren for å finne frem til selskapets webside. Alle ansatte i bedriften er med på å opprettholde domenets rykte og kvalitet på internett. Litt på samme måte som de fleste vet at Coca Cola lager brus, må bedriftens domene være assosiert med god kvalitet for at e-post skal komme frem til alle mottakere. 4 hovedgrunner til et dårlig e-post rykte:
Bedriften bruker e-post til å sende markedsføring til et stort antall mottakere
Bedriftens mottakere merker e-post som SPAM
Ansatte bruker gammeldagse programmer til å sende e-post
Ansatte har store uregelmessigheter i antall e-post som sendes
For å forbedre domenets rykte må alle ansatte i bedriften for det første bruke oppdatert og riktig programvare til å sende e-post. Dette gjelder både Mac, iPad og iPhone, For det andre skal e-post fra vanlige datamaskiner ikke brukes til e-post markedsføring og masseutsending. For masseutsending av reklame anbefales det heller å bruke egen programvare på vegne av bedriften.
Kryptering og autorisering av e-post
Utover et dårlig domene-rykte på internett vil også en del e-post som sendes ut ikke komme frem til mottaker om den ikke er kryptert og autorisert. Dette handler kort fortalt om at avsender skal bekreftes opp mot mailserveren. Dette sikrer at det er personen som er listet som avsender, som faktisk sender e-posten. Hvis noen gir seg ut for å være en ansatt og sender e-poster til fremmede kan dette være skadelig for en bedrift. Løsningen henger sammen med bedriftens e-post server og er teknisk oppsett.
Du kan lese mer om kryptering og autorisering i denne artikkelen
Hvordan kan jeg få hjelp med dette?
Eplehjelp Bedrift hjelper bedrifter med å øke sin “Mail deliverability”, i tillegg til å sette opp nye og moderne e-postløsninger for de som ikke har det. Les mer her
Om dere sliter med dette problemet nå eller ønsker mer informasjon er det bare å ta kontakt, så avtaler vi et møte og ser hvordan vi kan hjelpe dere.