De siste årene har det kommet flere og flere verktøy for å øke samhandling og effektivitet i bedrifter. I utgangspunktet er dette en god utvikling mot å bruke teknologi aktivt i bedrifter, men kan det bli for mye av det gode?
Utfordring
Hvis bedriften ikke har noen verktøy, er det ekstremt liten mulighet for samhandling og produktivitet. Det er vanskelig å jobbe sammen, dele dokumenter og enkelt hente informasjon og filer fra andre.
Med for mange verktøy, oppstår forskjellige måter å jobbe på tvers av bedriften. Om ledelsen jobber i One Drive og e-post, markedsavdelingen foretrekker Google Docs og Hangout, utviklerne snakker sammen på Slack og bruker Dropbox, synker samhandlingen og produktiviteten i hele bedriften.
Hvis bedriften ikke er oppdatert på teknologiske løsninger og ansatte finner verktøy og løsninger selv, kan det få store konsekvenser. IT-sikkerhet og retningslinjer fra ledelsen kan gå på bekostning av programvare som gjør arbeidsdagen enklere. Her mister ledelsen kontroll på hvilke verktøy som brukes
Dersom kunnskapen hos de ansatte også er begrenset, øker risikoen for brukerfeil som utsetter bedrifts- og kundedata for stor risiko samt begrenser mulighetene for samhandling og effektivitet.
Løsning
Det er mest effektivt ha ett kjerneverktøy du bygger alt rundt. Skybaserte tjenester som Microsofts Office 365 og Googles G Suite er de beste alternativene for et komplett oppsett med:
– E-post
– Kalendere
– Samarbeid i sanntid
– Fildeling
Disse løsningene tar også hensyn til sikkerhet, brukeradministrasjon og synkronisering. Med riktig oppsett er mulighetene mange. Jobb fra hvor du vil – samtidig med andre i samme dokument – og se endringene milisekunder etter at de gjøres. Få tilgang til kollegaers kalender for å se når de er tilgjengelige og inviter de til møter. Erstatt irrelevante e-poster internt med raskere chat- og videoprogrammer. Opprett en felles filbank med tilpassede tilganger og synkronisering for rask og enkel tilgang. Del informasjon sømløst med eksterne. Alt dette med én bruker og ett system.
Hvordan gå frem?
Det er mange faktorer som skal vurderes, men hovedlinjene er:
1. Kartlegging av organisasjonen og behov
2. Valg av løsning
3. Oppsett av løsning
4. Implementering og opplæring
Vår erfaring er at mange bedrifter vil, men ikke klarer å legge til rette for denne måten å jobbe på. Hvilken løsning skal du velge? Hva passer for dere? Hvordan settes det opp?
Dette hjelper vi bedrifter med.
Les hvordan vi jobbet med Mr. Iceman her.
Sammen vurderer vi dagens arbeidsmåte, menneskene i organisasjonen, miljøet rundt og programmer som er kritiske for dere i dag. På bakgrunn av dette setter vi opp den løsningen som best mulig tilrettelegger for samhandling, produktivitet og effektivitet. Vi har stort fokus på opplæring i etterkant for å få mest mulig nytte av nye systemer.
Ta kontakt med en av oss for å vite mer om hvilke muligheter din bedrift har.